Ser du alla parter i konflikten? Verkligen?

Har ni konflikter hos er?

Förhoppningsvis är inte konflikter alltför vanliga, men sett över lite längre tid så förekommer det nog konflikter på alla arbetsplatser, även om de inte alltid upptäckts av de som borde upptäcka konflikter och bidra till att lösa dem.

De flesta är nog medvetna om att det är viktigt att inte låta konflikter ligga och gro; att inte låta dem växa eller bita sig fast. Får en konflikt tid att bita sig fast så heter det kanske senare att konflikten eller motsättningarna sitter i väggarna.

Ett ganska vanligt skäl till att konflikter får gro tror jag är konflikträdsla. Den rädslan kan finnas överallt och hos vem som helst. Chefer är inget undantag. Om konflikträdsla finns hos just en chef så är det förstås extra olyckligt, eftersom chefens jobb är att både upptäcka konflikter och att bidra till att lösa dem.

Det jag skulle vilja lyfta här är egentligen inte hur viktigt det är att hantera konflikter, utan något som jag tycker verkar underskattas eller missas när konflikter uppstår och bedöms på företag:

Den tredje parten i en tvåpartskonflikt

Jag har vid ett antal tillfällen sett att konflikter som uppstått mellan två personer ganska snart börjat drabba fler. En sådan konflikt kan fort skapa dålig stämning, uppgivenhet, ilska, minskat ansvarstagande, försämrad kommunikation och i längden hälsoproblem – vilket förstås i sin tur också påverkar möjligheterna att göra bra jobb – produktiviteten helt enkelt .

Om vi antar att två personer i ett team kommer dåligt överens så kan det uppstå konflikter. Chefen ska då observera detta och agera för att bidra till en lösning.   I ledarskapsutbildningar sägs det ibland att huvudansvaret för att lösa konflikten ligger på de som har den – i det här fallet de två teammedlemmarna – men att chefen förstås måste bidra genom att se till att konflikten hanteras väl. Så är det, men det är inte bra om chefen tror att konflikten bara drabbar de två personer som inte kommer överens och därför agerar som om det vore så.

I sådana här situationer kan det ibland hända att chefen dröjer med att agera eller agerar för sent eller för lite. Ibland verkar tanken då vara att konflikten löser sig av sig själv när personerna lugnat sig, eller att konflikten inte är så farlig.
Det chefen då i värsta fall helt missar  är att konflikten visserligen pågår mellan två parter, men att den också drabbar många andra människor; kanske resten av det aktuella teamet, kanske alla som sitter i närheten eller kanske hela avdelningen.

Lyssna och prata!

Om en situation är komplex eller svår på något sätt, så finns det en sak som en chef kan göra för att minska risken att medarbetarna ska känna uppgivenhet, frustration eller ilska:
Lyssna. Prata.

Även om det tar tid att förstå problemet och finna lösningar, så brukar man få mycket mer förståelse och acceptans från medarbetarna – och däremed tid att lösa konflkikten – om man tidigt och tydligt visar att man är förstått att det finns ett problem och att man är engagerad i att lösa det.

Om man däremot tänker att det inte är någon idé att ens prata om problemet innan förutsättningarna har förändrats eller grundorsaken har hanterats – ja, då finns det en risk att de anställda ganska snart känner att chefen inte bryr sig eller att deras åsikter och känslor inte tas på allvar.

 

Sammanfattning

I en konflikt finns det förstås parter som är direkt involverade; kanske två, kanske fler.
När en konflikt hanteras är det rimligt att kraft läggs på att lyssna på de direkt involverade konfliktparterna och på att diskutera lösningar.

Men:

Snälla, glöm inte de andra.
De andra
är de som inte är direkt involverade i konflikten men ändå drabbas av den.
De kanske till och med är fler. Kanske mår de minst lika dåligt av konflikten som de direkt involverade?

Glöm inte de andra.

 

 

Lycka till!

/Björn

 

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings