Varför större team ger sämre kommunikation

Varför är kommunikation svårare i större team?

Jag ser då och då problem som beror på att ett team är för stort. När ett team blir för stort kan olika konstiga situationer uppstå. En sådan konstig situation är att ett stort team som får problem med produktiviteten kan få lite dåligt rykte (kanske oförtjänt) i en organisation. Det händer då att organisationens missnöje gör att saker som att inrätta specialteam (hjälteteam) eller att byta ut teammedlemmar börjar diskuteras.

Det är mänskligt att tycka att ett stort team borde ha högre produktivitet och bättre möjligheter än mindre team att hantera olika störningar, men något som ibland glöms bort är att det stora teamet i och med sin storlek också fått ett antal extra problem att brottas med:

  1. Större team har fler teammedlemmar och varje teammedlem för sig har olika tankesätt, preferenser, beteenden och attityder som andra teammelemmar ska upptäcka, förstå, vänja sig vid och hantera på daglig basis. Även om det går bra så är det inte konstigt om det tar längre tid.
  2. I stora team är det stor risk att vissa teammedlemmar bara kommunincerar med vissa andra teammedlemmar så att det stora teamet därmed börjat falla sönder i subteam. Det slutar helt enkelt vara ett team.
  3. Antalet kommunikationsvägar ökar drastiskt i ett stort team jämfört med ett mindre team.
    Formeln för det ser ut så här:

K är antalet kommunikationsvägar och m är antalet teammedlemmar.

Varje gång någon i teamet vill säga något, har en fråga eller en fundering, så brukar det ske kommunikation. Om antalet möjliga kommunikationsvägar är stort så tar det helt enkelt mer tid att kommunicera och risken ökar då också för att det ska bli fel i kommunikationen. Alternativet är förstås att varje person inte kommunicerar med alla andra, vilket in teär konstigt alls, men då har vi i värsta fall inte längre någon fungerande informationsspriodning i teamet. Teamet är på väg att få subteam.

Som tabellen visar har ett team med två personer bara två kommunikationsvägar.
A pratar med B och B pratar med A. No biggie. Med tre teammedlemmar har det plötsligt blivit sex kommunikationsvägar. Med fem teammedlemmar är antalet kommunikationsvägar uppe i 20 och sedan blir det bara värre.

Problemet är kanske inte så lätt att se till vardags, men blir plötsligt dramatiskt tydligt med hjälp av grafen här nedanför. Ett team med till exempel 12 personer kommer att ha utmaningar i kommunikationen

Vad säger andra om det här?

Dean Leffingwell skriver i boken Scaling Software Agility att
”Agile teams depend on constant, informal communication and collaboration.”
Ajdå. Om agila team är beroende av konstant kommunikation så bådar det inte gott att ha ett agilt team med till exempel tolv personer i.

Jim Highsmith skriver i Agile Project Management att
When management has eliminated the impediments to success, it trusts the team to deliver on its commitments. The rest is up to the team.” 

Jaha? Så om teamstorleken i sig är ett hinder så är det i så fall ledningens jobb att hjälpa till att undanröja det hindret innan teamet kan förväntas leverera i nivå med sina åtaganden.

 

Sammanfattningsvis

Teamstorlekar runt 3-4-5-6 personer är inte något som någon bara har hittat på för att det låter bra. Det finns bra skäl till att inte ha för stora team och det är något som är bra om alla vet när det är dags att diskutera teamstrukturer.

 

Lycka till!

/Björn

 

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings