Chef för en agil verksamhet? Det här bör du veta!

agile labyrinth

Vad chefen åtminstone bör veta om agila arbetssätt Om du är ansvarig chef och ledare för en agil verksamhet så finns det en del du bör känna till och som du bör kunna diskutera på en vettig nivå, även om både det vardagliga ledarskapet och praktiskt arbete helt eller delvis är delegerat till andra. Det […]

Det bästa kravet att ställa på ett team

Vad bör man kräva av ett team? Jag har deltagit i – eller observerat – många olika diskussioner om krav, kravställning och om vad man egentligen bör kräva av team. Ibland går sådana diskussioner bra men ibland går de snett eller fastnar i något. Oavsett hur bra diskussionerna går så ser jag ändå ett mönster: […]

Agilt arbete, javisst – men agilt beteende då?

(Article translations are coming) Vad är agilt beteende? Jag har under mina år som chef för agila verksamheter och utbildare många gånger hamnat i samtal om enskilda individers beteenden. Det kan handla om allt från små till stora saker, eller till och med situationer där en enskild individs beteenden blivit ett problem som påverkar en hel […]

Är organisationen bra för cheferna?

Hur kan en organisation vara bra för chefer? Det skrivs mycket om hur ledare och chefer ska tänka och agera för att på bästa sätt leda arbetet och de anställda. Jag själv har också bidragit genom att skriva texter om det. Jag tycker däremot inte att det lika ofta skrivs om hur en organisation ska […]

Bättre möten – rädda din vardag (del 1)

När jag träffar personer i olika organisationer och pratar med dem om deras vardag på jobbet så är  det en sak som nästan alltid nämns som ett problem: möten. Möten, möten, möten. Alla jag har pratat med vill komma till rätta med problemet och är beredda att ändra saker, men ofta tycks det saknas inspiration […]

Varför större team ger sämre kommunikation

Varför är kommunikation svårare i större team? Jag ser då och då problem som beror på att ett team är för stort. När ett team blir för stort kan olika konstiga situationer uppstå. En sådan konstig situation är att ett stort team som får problem med produktiviteten kan få lite dåligt rykte (kanske oförtjänt) i en organisation. […]

Banken som vet värdet av bra team

Vad gör de på banken efter tre? Jag var nyligen inbjuden till en av de största bankerna i Sverige för att tillbringa en eftermiddag med ett väldigt kompetent och trevligt gäng. Jag kunde bidra med en utbildningseftermiddag som handlade om hur team egentligen fungerar, hur var och en kan bidra för att få sitt team […]

Låt specialister bygga varumärket!

Känns det här igen?   Specialisterna bygger produkten – någon annan rekryterar. Specialisterna bygger produkten – någon annan talar på konferenser. Specialisterna bygger produkten – någon annan jobbar med varumärket.     Inte fel, bara vanligt Det är väldigt vanligt att organisationer är uppbyggda kring att alla har sin roll och sitt ansvar, vilket inte […]

Hej chefen, visste du att du har ansvar för det här?

Hej chefen, du kände väl till det här? Som chef har man förstås olika ansvar och olika arbetsuppgifter beroende på organisation och roll. Som chef måste man ofta försöka hantera brist på resurser, föränderliga krav, konstiga direktiv, delegeringar hit och dit  och människors (inklusive andra chefers) olika beteenden. Allt det kan göra det otydligt vad man egentligen […]

Informera bättre – 5 tips som funkar

Alla vill ha mer och bättre information På många företag jag varit i kontakt med har internkommunikationen bara fungerat lite sådär halvbra eller i västa fall riktigt dåligt. Anställda vet kanske inte alls om vissa saker, är osäkra på andra saker och efterfrågar ofta både mer och bättre information. De som ska stå för informationen tycker å […]