Mätningar i agila utvecklingsteam? Mät rätt saker!

Mätningar i agila utvecklingsteam? Mät rätt saker!

Vardagen
Det är ganska vanligt att man i och runt agila utvecklingsteam mäter saker. Det brukar kallas olika saker, till exempel teamprestanda, effektivitet eller produktivitet.
Ibland är det teamet själva som vill mäta något för att ha koll. Kanske mäts velociteten i story points eller tiden det tar för en story av en viss storlek att gå från Ready For Development till Done eller till Released.

Problemet
Vid andra tillfällen är det någon annan som vill ha mätningar. Ofta handlar det om olika chefer som vill mäta saker för att ’få koll’. Team är vanligen skeptiska till att bli mätta eller utvärderade av utomstående som inte fullt ut förstår utvecklingsprocessen eller teamets vardag.

Ibland är de uppgifter eller mätetal som efterfrågas sådant som inte är relevant – eller ens sant – men det går att mäta (ser det ut som), så därför görs det.

Lösningen
Om man nu av någon anledning måste göra mätningar, så blir det extra intressant att få till något smart; något som verkligen är till nytta för teamet. Förutom de saker som teamet själva vill ha koll på för att kunna göra bra jobb och för att ständigt kunna förbättra saker, så kan vi börja mäta en annan sak som kan få de som inte sitter i teamet och som inte förstår teamets vardag att inse hur saker ligger till och kanske till och med börja bidra på nya sätt.
Hur skulle det kunna gå till då?

Voilà! Spegelmätning!

Spegelmätning handlar om att teamet mäter hur väl allt utanför teamet fungerar. Lite som att hålla upp en spegel mot resten av organisationen alltså.

Varför?
När teamet börjar mäta hur väl saker utanför teamet fungerar, så kan det ganska lätt visa på olika hinder och förbättringsmöjligheter; saker som i allra högsta grad påverkar teamet. Hindren som visas är då kanske dessutom sådana som inte tidigare diskuterats eller fått tillräcklig uppmärksamhet.

Det här kan få alla utanför teamet att inse att det finns massor av tid, pengar och frustration att tjäna på att förbättra andra saker först, innan teamets prestanda blir prioriterat område.

 

Hur?
Det kan göras enkelt.
Varje team fixar en tabell som får sitta vid deras tavla (eller i Jira) som ser ut ungefär så här:

 

…och med lite ifyllt information kanske den skulle se ut så här:

 

…och då kan vi skapa en graf som tydligt visar var det finns förbättringspotential:

 

Effekten
Med välgenomtänkta spegelmätningar får chefer, kravställare och olika stödfunktioner i organisationen en chans att förstå vad som verkligen skulle kunna ge stora vinster i form effektivitet och tid (dvs pengar). Och trivsel. Och förmåga att attrahera arbetskraft. Och en massa annat.

Självklart ska teamet fortsätta sitt eget förbättringsarbete under tiden, men det bliir uppenbart att det finns många faktorer utanför teamen som påverkan teamen.

Visa det!

 

Lycka till!

/Björn

 

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings