Den som inte står stadigt kommer inte att vilja sträcka sig.

Vill du att fler anställda ska engagera sig?
Behövs det fler som kan ta ansvar eller driva satsningar?
Se till att de kan stå stadigt först.

 

För ett par veckor sedan stod jag på en stege och skulle sträcka mig uppåt genom en lucka i taket. Stegen är 20 år gammal och rätt sliten. Den vinglade till, så jag klev ner igen med förhöjd puls. Då slog det mig att det ju är så det kan kännas på vissa arbetsplatser!

Att stå på en stege innebär ju en viss risk i sig, men att stå på en vinglig och uppenbart halvdålig stege är ju bara korkat.
Samma sak gäller på våra arbetsplatser. De flesta vill göra ett bra jobb och har inget emot att anstränga sig lite extra eller ta extra ansvar – de vill sträcka sig lite.
Det är inte så många som vill göra det om de inte känner att de kan stå stadigt, utan riskerar att få problem om de försöker engagera sig och ta på sig extra ansvar, kanske genom att driva fler saker.

Särskilt tydligt blir det här om situationen är mer ovanlig, mer krävande eller mer riskfylld.
’Risk’ i det här fallet behöver inte betyda hälsorisk utan kan handla om risk för misslyckande, risk för prestigeförlust, risk för kritik, risk för dåligt rykte, risk för ännu mer arbete eller nästan vilken sorts problem som helst.
Enkelt uttryckt: Om jag vill hjälpa till och bryr mig lite extra, får jag mer stöd om det behövs, eller får jag bara fler problem och kanske kritik då?

 

Den som inte står stadigt kommer inte att vilja sträcka sig.

 

Hur stabilt känns det i din organisation?

De allra flesta vill nog gärna bidra och anstränga sig – sträcka sig – men då behövs en stadig bas att stå på. För att vi ska känna att vi står stadigt på jobbet så är det ett antal saker som måste finnas och fungera.

Min egen lista är inte komplett och det finns förstås skillnader i vad vi som människor värderar, men min egen erfarenhet visar att det är några saker som ofta återkommer om det finns problem i en organisation.
Jag vill påstå att de organisationer som hanterar de här sakerna någorlunda väl och som dessutom gör det utan tjafs har lättare att bli framgångsrika, effektiva och populära.

Då kör vi:

 

Administration

Många organisationer har lyckats ganska bra, så det kan inte vara så svårt som det ibland verkar i andra organisationer.
Löner, utlägg och pensioner ska betalas vid rätt tillfälle och beräknas rätt. Semestrar och sjukfrånvaro ska hanteras på ett normalt och förutbestämt sätt som alla kan förstå. Det ska finnas enkla och bra rutiner kring flextid, övertid, komp och allt annat som har att göra med tid. Ibland kan administrativa saker kanske ta lite tid, men rutinen måste kännas hanterlig och systemen ska fungera.
Det här är något som alla vill ska fungera, men som inte så många vill diskutera.

 

Ledarskap

Alla anställda (inklusive cheferna) behöver en chef som vill vara chef och ledare, som är bra på båda delarna och som har tid för sina anställda. Organisationen måste värdera ledarskap och såväl cheferna som ledningen måste förstå skillnaden mellan chefskap och ledarskap. Att anställa och utveckla goda ledare inom organisationen är en avgörande faktor för framgång.

 

 

 

Tydlighet och förväntningar kring roller och ansvar

  • Vad ansvarar jag egentligen för och vad är definitionen av framgång i min roll ?
  • Vem behöver det jag gör? Vem är min kund och vad vill hen ha?
  • Vad är egentligen målet på kort och lång sikt med det jag och mina kollegor gör?
  • Hur kan jag utvecklas och hur behöver jag utvecklas i min roll för att organisationen ska ha nytta av det?
  • Om jag vill utvecklas och kanske satsa på en högre roll, vilka förväntningar och krav är det då som tillkommer eller förändras?
  • Vad kan jag förvänta mig från min chef och vad förväntar sig hen från mig?
  • Vilka förväntningar kan jag ha på mina kollegor? Hur ska vi samarbeta och hur förväntas vi bete oss på jobbet?

 

Trygghet

  • Hur går det egentligen för företaget – är mitt jobb tryggt?
  • Håller våra mål och vårt fokus på att ändras eller vad är det som gäller?
  • Är det en större omorganisation på gång? När får vi veta mera?

För att inte sådana här frågor ska skapa för mycket onödigt funderande eller knasiga rykten och kanske försämra arbetsro och produktivitet, så krävs det att information kommuniceras på ett tydligt och professionellt sätt, ofta om och om igen. Kunskapen att kommunicera viktiga saker på ett tydligt sätt är inte något man föds med.

Öppenhet och ärlighet

De anställda behöver få tydlig och relevant information från chefer och ledning – inte propagandabudskap för att vi ska stanna kvar. När lite viktigare information presenteras får jag chansen att ställa frågor och kan då visa intresse för att bidra. Jag kan alltid fråga min chef om saker som jag funderar på. Frågor är välkomna och min chef är tillgänglig. Dessutom har min chef bra synpunkter när vi pratar om svårare saker.

 

En vilja att hjälpa varandra

Som nyanställd vill jag få bra och välplanerade introduktioner till olika saker – och de bör vara anpassade till min roll och min erfarenhet. Jag har dessutom något slags mentor som har ett tydligt ansvar att hjälpa mig under den första tiden.

Alla på arbetsplatsen bör visa tydlig vilja att hjälpa andra och att svara på frågor – även om det gäller saker utanför deras eget ansvarsområde.

…och inte så här:
En oerfaren chef näpsade en gång en av sina anställda genom att säga ”Det var väl därför vi anställde dig?” när den personen beskrev en problematisk situation som var jobbig och tog mycket tid.

En vilja att göra det som behövs

I rekryteringsarbetet vill vi hitta de kandsidater som gillar att göra det som behöver göras – så länge det är relevant och inte konstigt på något sätt.
De flesta kandidater tänker så, men inte alla.

 

En verksamhet som inte förvärrar samhället eller struntar i lagar och regler 

Vi vill alla känna stolthet över det vi gör.

…och inte så här:
En bekant som är chef pratade om sitt jobb och sa att ”Jag kan inte vara kvar för jag vill inte stå för det som sker och jag måste tänka på mitt rykte”.
…eller så här:
För några år sedan pratade jag med en HR-ansvarig på ett startup-bolag som sa ”Finns det inte pengar till pensionerna så finns det inte.”

 

Slutligen då

Att vara en bra och ansvarstagande arbetsgivare är inte detsamma som att erbjuda gratis mat och hängmattor.
Det handlar däremot om att ge alla en stadig bas att stå på. Då först kan organisationen räkna med att folk vågar sträcka sig och ta chanser. Tack och lov finns det ganska många vettiga och moderna arbetsgivare, så det finns alternativ till de sämre. Vi måste inte stanna hos de företag som beter sig som gamla stegar; vinglar och skapar onödiga risker.

Heder åt alla arbetsgivare som tar ansvar och gör Sverige till ett bra land för anställda!

 

Lycka till!

/Björn

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings