Kandidater kanske inte *kan* säga ifrån!

Jag har flera gånger tidigare skrivit om hur illa jobbkandidater ibland blir behandlade. Senast var det min artikel Respektera kandidaterna!. De som behandlar kandidaterna illa kan vara både rekryterande organisationer och vissa rekryteringsföretag. Självklart är det inte alla som beter sig illa, men det händer för ofta. Vad jag inte visste när jag skrev det där artikeln, var att jag så snart igen skulle få anledning att reagera och skriva igen.

Kandidater som blir trist bemötta
kanske inte kan säga ifrån själva!

 

Först tänkte jag använda rubriken ”Kandidater, säg ifrån!” för den här texten, men jag kom på att det är något som många kandidater inte kan göra, eftersom de kanske inte vill stöta sig med vare sig arbetsgivare eller rekryterare. Jobben som kandidaterna söker kan ju vara bra även om rekryteraren inte betedde sig proffsigt. Kandidaten kanske verkligen behöver få ett jobb eller verkligen vill ha just det jobbet så mycket att det vore för riskabelt att säga ifrån. Dessutom är det inom många teknikbranscher kandidaternas marknad, så kandidaterna kanske inte ens söker jobb aktivt eller så kanske de bara struntar i det jobb de var nyfikna på om något är konstigt i rekryteringsprocessen.
Resultatet kan alltså bli att rekryterarna inte märker av att kandidaterna tycker sig ha blivit oproffsigt bemötta. Organisationer och rekryterare som missköter sig i kontakten med kandidater får inte alltid veta att de gör det.

 

Det senaste exemplet

Det senaste exemplet i raden kommer från en före detta anställd (X) som mot slutet av pandemin blev nyfiken på att kanske prova något nytt.

X såg en text på nätet. Jag vet inte om det var på Linkedin eller någon annanstans, men som så ofta innehöll texten ganska lite information. Den här gången var det tydligen värre än vanligt eftersom arbetsgivaren som rekryteraren representerade ville vara anonym och därför beskrev texten varken arbetets innehåll eller vilken organisation det handlade om. Det enda som angavs var rollens titel. Eftersom den sortens roller inte är så vanliga i den delen av landet så blev X nyfiken trots allt. Nyfikna kandidater förväntades tydligen höra av sig och lämna sitt namn utan att själva få veta något. Någon kontaktperson angavs inte och det stod inget i texten om hur eller när kandidaten skulle kunna få veta lite mera. Rekryteraren hade valt att formulera det som att nyfikna kunde skicka in en ’intresseanmälan’, så det gjorde X. Svaret kom ganska snabbt, så problemet låg inte där. Det var istället svarets innehåll som fick först X och senare även mig att reagera:

 

”Vad kul att du är intresserad av rollen som [jobbets titel].
Vi hör av oss inom ca tre veckor om din CV matchar det som söks.
Om du inte har hört av oss efter den tiden
vill vi tacka dig för ditt intresse.”

 

 

Jag tycker att den typ av svar som X fick i mailen är oproffsiga och lite arroganta.

För det första: Kandidaten kanske faktiskt bara ville anmäla intresse för att få veta lite mera. I så fall har kandidaten all rätt att förvänta sig ett bättre svar. Ska kandidaten alltså inte få veta något alls om rollen förrän flera veckor senare och efter att någon bestämt att kandidaten är intressant?  Den där typen av svar kan lätt få kandidater att sucka och tänka ”Nähä, då söker jag hellre något annat.”.

För det andra: Orkar de inte ens berätta för kandidaterna att de inte fick rollen? Ska det bara signaleras genom tystnad?

För det tredje: Att göra så här är att behandla kandidater som en råvara och inte som människor.

 

Tycker vissa arbetsgivare och rekryterare synd om sig själva?

Om man som arbetsgivare eller rekryterare går ut publikt på nätet och ber om att få in ansökningar eller ’intresseanmälningar’ så ska man vara tacksam om det faktiskt kommer in många svar. Det är helt baklänges att se det som ett problem och försöka minimera sitt eget arbete med att svara. Trots det har jag ett antal gånger hört saker som ”…men vi får ju så många ansökningar…” eller ”…vi kan ju inte svara alla kandidater personligen…”. Som svar på det skulle jag bara vilja säga

 

Skärpning!

 

Efter många år med rekrytering och intervjuer som en del av mina chefsuppgifter anser jag att jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna säga att det går utmärkt att behandla kandidaterna bättre. Det går utmärkt att ge dem bra information och att svara dem på ett trevligt och professionellt sätt istället för att säga saker som

 

”Om du inte hör något så var du inte intressant”.

 

Som arbetsgivare accepterar jag inte att de som väljer att
vara kandidater till roller hos mig blir behandlade som råvaror.

 

Vad händer om kandidaterna blir trevligt och proffsigt bemötta istället?

Som chef och ledare så har jag i många år haft förmånen att få träffa massor av kandidater till olika sorters jobb och även att anställa många människor. Det är ett otroligt viktigt och givade arbete.
Mina erfarenheter av rekrytering har också medfört att jag med egna ögon sett vad kan hända om kandidaterna behandlas trevligt, proffsigt och sakligt i ansökningsprocessen och senare även i intervjuerna:

  • Kandidaterna blir helt enkelt mer benägna att tacka ja. Det är inte svårare än så. Inom IT-branschen brukar det anses vara väldigt svårt att hitta folk. Visst, men det är inte fullt så svårt som vissa påstår om man bara bemöter kandidaterna på ett bra sätt.
  • Kandidater som inte själva får jobbet kan ibland rekommendera kompisar att söka rollen om de upplever att arbetsgivaren är trevlig, proffsig och saklig. Flera gånger har kandidater sagt till mig hur bra de tycker att hela anställningsprocessen varit.
  • Kandidater som inte får jobbet kan höra av sig något år senare och säga något i stil med att ”Nu har jag faktiskt de där kuskaperna som ni ville ha och som jag saknade sist. Är det ok om jag ansöker igen?”.  Det är förstås otroligt positivt!
  • Många av de kandidater som blir anställda efter en bra process brukar lite senare vara öppna för att lära sig mer om rekrytering och intervjuteknik så att de kan hjälpa till med det arbetet i organisationen. Så enkelt är det.
    Det är förstås lämpligt att de får lite utbildning i intervjuteknik och slipper köra intervjuerna helt ensamma de första gångerna. Gissa om de personer som fått utbildning och blivit goda intervjuare anser att de fått utvecklas på jobbet?
  • Organisationen kan växa och får in folk som ser positivt på sin arbetsgivare – inte bara accepterar att jobba där.
  • Organisationen får efter ett tag ett positivt rykte i branschen.
  • Du som chef kan också få ett positivt rykte.

 

Är du en arbetsgivare eller rekryterare som faktiskt
behandlar kandidater på ett proffsigt och trevligt sätt?
Heder åt dig! Tack för att du bidrar till att göra branschen bättre!

 

 

Låt oss hjälpas åt att stå upp för kandidaterna, de kanske inte alltid kan stå upp för sig själva.

 

Lycka till!

Björn

 

 

 

 

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings